Zapraszam do recenzji Fe, dzieła Zoink Games, które łączy w sobie fenomenalną oprawę audiowizualną i elementy zręcznościowe.
Fe powstało w wyniku współpracy Electronic Arts z niezależnymi twórcami gier wideo. I od samego początku wzbudzało zainteresowanie u osób poszukujących nieco ambitniejszych produkcji. W tym gronie znalazłam się i ja, dlatego z ogromnym entuzjazmem wkroczyłam do tego tajemniczego świata. Czy było warto? Tak.
WOW!
Już od pierwszych chwil Fe zachwyca. I nie mówię tu tylko o oprawie wizualnej, ale także ścieżce dźwiękowej. Skupmy się jednak na początek na tym pierwszym. Twórcy przygotowali dla nas naprawdę piękną produkcję. Zachwycałam się tym na pierwszych zrzutach ekranu, podczas oglądania trailerów i zachwycam się również teraz.
Przygotowany przed twórców świat zmienia się w zależności od naszej lokalizacji. Jeśli nasza postać jest bezpieczna i po prostu eksploruje świat to przeważają niebieskie odcienie. Natomiast gdy zbliżymy się do nieprzyjaciół gra zmienia się diametralnie. Dzięki czemu od razu wiemy czego możemy się spodziewać. Na plus zasługuje również minimalizm, dzięki któremu Fe jest naprawdę płynne. Nie ma tu problemów z eksploracją, skakaniem czy wspinaniem się po drzewach. To ostatnio warto robić, nawet, jeśli gra tego nie wymaga. Widoki z wysokich drzew czy skał są przepiękne!
Ścieżka dźwiękowa w Fe również zasługuje na ogromnego plusa. Jest niezwykle relaksująca i nie drażni. Dzięki czemu możemy w pełni skupić się na grze. Poza tym, dobrze komponuje się z dźwiękami przyrody.
Rozgrywka
W Fe wcielamy się w nietypowego, dwunożnego stworka, który trafia do niezwykle tajemniczego świata. Nic o nim nie wiemy, a do dyspozycji mamy tylko swój głos, którego używamy do komunikowania się z innymi. Nie jest to proste, ponieważ na początku naszej przygody nasza postać umie tylko jedną melodię. Dlatego też naszym głównym zadaniem jest eksploracja świata, dzięki której będziemy mogli poznać inne zwierzęta oraz odkryć tajemnice.
Eksploracja tego pięknego świata nie jest prosta. Na naszej drodze napotkamy nie tylko nieprzyjazne stwory, ale też rzeki, skały czy drzewa, wśród których łatwo jest się zgubić. I w tym momencie z pomocą powinna nam przyjść mapa, która owszem, jest dostępna, ale niestety mało intuicyjna. Mam na myśli tu fakt, że nie znajdziemy tutaj informacji o tym, czy cel znajduje się gdzieś w górach czy może niżej. Przez co ciężko jest dostać się do danego miejsca i mapa ogólnie rzecz biorąc nadaje się do kosza. I niestety, ale ma to ogromny wpływ na moją ocenę gry. Ponieważ nawet tak piękna oprawa wizualna nie zrekompensuje tego, ile razy błądziłam po tym świecie.
Nieśmiertelny
Poza tym, w grze istnieje też jeszcze jeden problem związany z eksploracją. Podczas upadku z wysokiej skały nie musimy bać się, że zginiemy. I możecie się trochę dziwić, że jest to dla mnie wadą, ale już śpieszę z wyjaśnieniem. Wyobraźcie sobie moi drodzy sytuację, w której musicie przejść bardzo długą drogę by znaleźć przejście umożliwiające wejście na górę. I gdy już się na niej znajdziecie coś idzie nie tak i spadacie w dół. I kolejny raz, musicie przejść bardzo długą drogę by znaleźć wejście umożliwiające wspinaczkę po górze. Czy nie lepiej byłoby wtedy po prostu ponieść śmierć i znaleźć się w miejscu, gdzie możemy się wspinać? Moim zdaniem tak.
Podczas naszej eksploracji możemy liczyć na pomoc innych stworzeń (o ile umiemy się z nimi komunikować). Na przykład malutki ptaszek wskaże nam w jakim kierunku powinniśmy się udać, a inny, większy ptak pomoże nam dostać się w niedostępne wcześniej miejsce. Jednak w grze napotkamy jeszcze inne, mniej przyjazne stworzenia. Są negatywnie nastawione nie tylko do nas, ale i do świata. Nie możemy z nimi rozmawiać, nie możemy z nimi walczyć, jedyne co możemy to uciekać lub kryć się przed nimi.
Historia
W grze nie usłyszmy ani jednego słowa, nie ma też napisów wprowadzających nas w historię. Całość została opowiedziana poprzez cutscenki. Jest to ciekawy sposób na opowieść, ale fabuła sama w sobie nie jest porywająca. Nie byłam zbytnio zaciekawiona tym co się wydarzy. Skupiłam się za to na eksploracji i odnajdywaniu znajdziek.
Krótkie podsumowanie
Fe jest produkcją ładną, dopracowaną i wartą uwagi, jeśli poszukujecie czegoś nieszablonowego. Odnajdzie się w niej każdy, kto lubi eksplorować świat, wspinać się i skakać po drzewach. Jednak nie znajdziecie tu porywającej fabuły i akcji. Ale mimo to, uważam, że warto poświęcić te parę godzin i poznać ten niezwykły świat. Polecam!
Kopię gry dostarczył wydawca – Electronic Arts Polska
Dodaj komentarz