Nad stworzeniem gry komputerowej pracuje cały sztab ludzi – przede wszystkim graficy, dźwiękowcy, scenarzyści, testerzy oraz programiści. W poniższym artykule omawiamy, jakie są kompetencje poszczególnych osób biorących udział w tworzeniu gier komputerowych.
Game Designer – co należy do jego obowiązków?
Do zadań Game Designera należy przede wszystkim tworzenie mechanik występujących w tworzonej grze. Odpowiada on za implementowanie stworzonych funkcjonalności oraz koordynację testów ich działania. Designer nie powinien samodzielnie testować stworzonych przez siebie rozwiązań. Wśród jego kompetencji możemy także wyróżnić dbałość o to, by rozgrywka rozwijała się w dynamicznym tempie od samego początku do końca.
Grafik
Praca grafików przy projektowaniu gry komputerowej jest nie do przecenienia. Zazwyczaj przy tworzeniu gry pracuje kilkunastu grafików, ponieważ liczba zadań do wykonania jest naprawdę ogromna. Oczywiście, wszystko zależy od tego, jak bardzo rozbudowana ma być projektowana gra. Najważniejszą rolę pełni główny grafik projektu, który bazując na informacjach przesłanych przez designerów przygotowuje pierwsze szkice postaci mających występować w grze.
Gdy projekt zostanie przez głównego grafika zaakceptowany, nad projektami pracuje ilustrator. Jego zadaniem jest tworzenie elementów dwuwymiarowych, takich jak fragmenty interfejsu użytkownika, rysunki postaci. Kolejnym grafikiem jest rigger. Odpowiada ona za tworzenie trójwymiarowych modelów do animacji. Modele są z kolei przekazywane do animatora, który wprawia je w ruch. Wśród grafików pracujących przy grach komputerowych wyróżnia się także grafików technicznych, którzy dbają o stworzenie efektów specjalnych.
Programista
Programiści tworzący gry mają do wykonania niezwykle ważne zadanie. Mowa tutaj o stworzeniu kodu źródłowego, którego nie widać na pierwszy rzut oka. Przy tworzeniu gier korzysta się ze specjalnych silników. Są to kompleksowe narzędzia, swego rodzaju szablony, dzięki którym prace nad całą grą mogą przebiegać znacznie szybciej i efektywniej. Należy jednak zaznaczyć, że zdecydowana większość profesjonalnych firm woli bazować na własnych, w pełni autorskich silnikach. Za stworzenie silnika odpowiadają engine programmerzy.
Programiści muszą być w stałym kontakcie z designerami i grafikami – tylko wtedy ich wspólna praca przyniesie spodziewane rezultaty, a ewentualne błędy zostaną szybko zdiagnozowane i naprawione. Warto wiedzieć, że programiści przygotowują dla designerów także specjalne intuicyjne edytory, dzięki którym mogą wprowadzać rozmaite zmiany w rozgrywce bez konieczności modyfikowania kodu źródłowego gry i korzystania z pomocy programistów.
Wśród programistów pracujących nad stworzeniem gry komputerowej nie można także zapomnieć o back-end Developerach. Do ich obowiązków należy kontrolowanie i wszechstronne analizowanie działania serwerów i baz danych oraz czuwanie nad bezpieczeństwem.
Więcej informacji na temat możliwości, jakie daje zawód programisty, można znaleźć na stronie https://mindworkers.pl/zostac-programista-czyli-jak-rozpoczac-nauke-programowania/. Z kolei ogłoszenia o pracę dla programistów są dostępne na https://mindworkers.pl/zatrudnij-talent/.
Tester
Osoby pracujące nad stworzeniem gry niejednokrotnie korzystają ze swojego „dzieła” w sposób schematyczny, przez co niejednokrotnie samodzielnie nie są w stanie zidentyfikować błędów w działaniu przygotowanego programu. Jest to zadanie testerów, którzy wyszukują wszelkiego rodzaju błędy, dzięki czemu kolejne niedociągnięcia są eliminowane z projektowanej gry. Do najważniejszych rodzajów testów zaliczamy testy poczytalności, kompatybilności, regresji i lokalizacji.
Podsumowanie
Zaprojektowanie gry komputerowej wymaga pracy bardzo dużej liczby ludzi. Aby takie przedsięwzięcie się udało, niezbędna jest efektywna komunikacja między wszystkimi członkami zespołu oraz koordynacja realizowanych działań.
Artykuł zewnętrzny
Dodaj komentarz