Podczas targów Gamescom udało się nam porozmawiać z twórcami Gamedec. Wywiad i wrażenia z ogrywania tytułu znajdziecie w rozwinięciu.
Gamedec to gra, która na pewno zainteresuje fanów cyberpunku i rozwiązywania zagadek związanych ze zbrodnią. W tytule polskiego Anshar Studios wcielamy się w tytułowego detektywa. Różni się on jednak od zwykłych przedstawicieli swojej profesji. Jego domeną są zbrodnie dokonywane w wirtualnych światach. Gamdec jest wzorowane na książkach Marcina Przybyłka i pozwala nam kreować postać, której zachowanie odpowiada naszym preferencjom. Dzięki targom Gamescom udało mi się zagrać we wstępną wersję tytułu, która pokazała już, czego należy się spodziewać po finalnej edycji. Gamedec opiera się głównie na dialogach i zwiedzaniu świata w poszukiwaniu poszlak. Wyciąganie wniosków z rozmów i postawienie odpowiedniej hipotezy będzie jednym z zadań, które będzie musiał wykonać bohater. Produkcja będzie zawierała wiele odnóg fabularnych, których rozkład będzie zależny od naszych decyzji, a więc na pewno nie będzie to przygoda tylko na jeden raz. Tytuł stanowi połączenie gry przygodowej i RPG, a materiał z rozgrywki możecie zobaczyć na oficjalnym materiale zamieszczonym poniżej.
Udało mi się też przeprowadzić wywiad z twórcami Z jego treścią możecie zapoznać się poniżej.
Zauważyłem, że nasz bohater, zgodnie z jego profesją, przenosi się do wirtualnych światów w poszukiwaniu poszlak. Czy zamierzacie stosować system kar albo reputacji tworzonych na podstawie ewentualnych błędnych dedukcji? Czy nasz bohater będzie mógł zebrać za mało poszlak, dojść do błędnego wniosku i oskarżyć o zbrodnię niewinną osobę?
Zacznijmy od tego, że gra stara się nie “oceniać” działań gracza w ramach pojęcia złej/dobrej decyzji. Jesteś sumą swoich wyborów – jak zresztą mówi tagline naszej gry – i chcemy, by gracz miał możliwość podejmowania decyzji zgodnych ze swoimi poglądami, kodeksem moralnym, czy intuicją. W miarę postępów podczas śledztwa będziesz w stanie zdobywać różne poszlaki, które finalnie doprowadzą cię (w zależności od tego, jakie odnajdziesz) do różnych konkluzji. Oczywiście – może się okazać, że Twoje założenia okazały się błędne, co troszeczkę zmieni bieg wydarzeń w późniejszych etapach gry; na przykład jeśli nie uda ci się pomóc klientowi w rozwiązaniu sprawy, albo okaże się, że twoja decyzja spowodowała jakiś negatywny wpływ na sprawę, ta sama postać spotkana później może nie być Tobie przychylna. Nie planujemy stosowania systemu kar/reputacji.
Czy w odwiedzanych poziomach macie zamiar wstawiać odwołania do faktycznie istniejących gier? Jednorożec, nieustannie trollujący gracza to bardzo dobry pomysł. Czy będziecie wykorzystywać popularne memy i znane gry do puszczania oka w stronę gracza?
W grze znajduje się masa easter eggów, wiele nawiązań do popkultury, kultowych motywów czy scen, oraz mrugnięć do graczy – oczywiście nie powiem ci jakich – It’s for us to know, and for you to find out 😀
Czy wybranie jednej z podprofesji naszego gamedeca automatycznie blokuje dostęp do części zadań? Czy może nadal będziemy móc wykonać wszystkie misje, niezależnie od wybranej klasy, ale będziemy musieli liczyć się z obraniem innej drogi do celu?
Oczywiście gra posiada pewien „meta-scenariusz”, który prowadzi do jakiejś konkluzji – nie oznacza to oczywiście, że będzie tylko jedno zakończenie – tych planujemy kilka i w zależności od Twoich decyzji będą się one z pewnością inne. Podczas rozgrywki będziesz badał określone sprawy, ale w zależności od twoich decyzji/możliwości ścieżka może diametralnie się różnić od tej, jaką wybierze inny gracz.
Podczas ogrywania udostępnionej wersji kodu słyszałem część komunikatów po polsku – nic dziwnego, w końcu akcja toczy się w futurystycznej wersji Warszawy. Czy Gamedec będzie wydane z pełnym polskim dubbingiem?
Pamiętaj, że wersja preview, którą miałeś okazję ogrywać, jest dalej grą w trakcie produkcji. Nie planujemy polskiej wersji dubbingowej, ale z pewnością możecie liczyć na polskie napisy. 😊
Czy Wasza gra będzie wydana na konsole? I czy będzie dostępna w wersji pudełkowej, może nawet w edycji kolekcjonerskiej?
Konsole są planowane – nawet ogłosiliśmy podczas gamescomu, że w planach jest wersja na Nintendo Switch, ale oczywiście w późniejszym terminie, gdyż musimy się najpierw skupić na premierze PC-towej i nie jesteśmy w stanie zagwarantować sim release’u [równoczesnego wydania – przyp. redakcja]
Jeśli chodzi o wersję pudełkową/kolekcjonerską – Backerzy (osoby, które wsparły nasz projekt podczas kampanii Kickstarterowej) w ramach nagród mogli sobie wybrać, czy chcą tylko kod do gry, czy może bardziej rozbudowaną opcję (w tym pudełko, Displate, czy książki w angielskiej wersji językowej) – ich ilość była bardzo ograniczona i dla wąskiego grona odbiorców. Dlatego nie planujemy na razie wersji pudełkowej na większą skalę – skupiamy się na cyfrze.
Na pewno jest to znienawidzone przez twórców gier pytanie, ale niestety muszę je zadać. Ile godzin powinno zająć ukończenie Gamedec?
Celujemy obecnie w 10 godzin rozgrywki z bardzo dużą opcją na replayability [możliwość ponownego przechodzenia gry – przyp. redakcja]. Za każdym razem rozgrywając od nowa swoją przygodę jako Gamedec gracz będzie mógł doświadczyć czegoś nowego, odkryć jakieś wcześniej pominięte elementy, czy po prostu zobaczyć inny wynik śledztwa (pod warunkiem, że oczywiście obierze inną ścieżkę niż poprzednim razem) . System rozgałęzień w naszej grze jest na tyle duży, że już w samym demo sprawę można ukończyć na kilka różnych sposobów, nie mówiąc o dziesiątkach interakcji, których z pewnością nie dasz rady zobaczyć grając w tą grę tylko raz.
Czy będziemy mieć wpływ na wygląd naszego bohatera?
Tak, na samym początku rozgrywki gracz będzie miał możliwość określenia historii swojej postaci za pomocą specjalnego testu – i określić swój background, by otrzymać startowe aspekty do wybrania pierwszej profesji. Wybierze również awatar swojej postaci, m.in. płeć, etniczność, czy dodatkowe elementy określające charakter postaci.
Wiadomo, że posiłkowaliście się na książkach Marcina Przybyłka. Co oprócz nich stanowiło dla Was inspirację? Jakie gry i filmy mieliście na uwadze?
Przeniesienie pewnych elementów książki wiąże się z wykorzystaniem sporych nakładów wyobraźni, a ta najlepiej operuje, gdy jest karmiona popkulturowymi dziełami, więc chętnie sięgamy do różnych materiałów w celach inspiracji. Jest tego naprawdę dużo, mógłbym wymieniać w nieskończoność, ale najlepiej jest podać przykład, który możesz zauważyć w preview – nie uważasz, że Twisted & Perverted bardzo przypomina „Sin City” z 2005 roku? Klimaty Noir, wieczna noc, deszcz, samochody, brutalność.
Cyberpunkowe produkcje również wpływają na to, jak wygląda świat – chociażby to jak wygląda Low City – inspiracjami jest między innymi Blade Runner, Total Recall, czy inne dzieła nawiązujące do tego gatunku.
Co było, a może nadal jest, największym wyzwaniem przy projektowaniu Gamedec?
Wydaje mi się osobiście, że będzie to przede wszystkim wcześniej wspomniany system branchingu [rozgałęzień – przyp. redakcja] – jest on na tyle rozbudowany, że samo testowanie wszystkich możliwych opcji trwa dziesiątki, jeśli nie setki godzin. Branching jest skomplikowany i wyzwaniem będzie na pewno udźwignięcie takiego systemu przez całą grę, bo przecież decyzje mają docelowo rzutować na całą grę, a nie tylko kolejną sprawę – stąd dość duży nacisk na warstwę tych rozgałęzień, ich dopracowanie oraz ogólny odbiór.
Gdybyście mieli jednym słowem opisać swoją grę, jakie byłoby to słowo?
Adaptacyjna.
Jakiej muzyki możemy spodziewać się w tle, grając w Gamedec? Kto ją skomponuje?
Prace nad udźwiękowieniem gry trwają cały czas. Co więcej, są dosyć intensywne, ponieważ jak doskonale wiesz, audio to jeden z kluczowych elementów do zbudowania klimatu świata. Pierwsze SFX-y i ambienty można już było usłyszeć w zamkniętej becie dla wspierających naszą kampanię na Kickstarterze. Uważamy, że to jeszcze za wczesny moment, by zdradzać więcej detali na temat kwestii audio. Na pewno szykujemy coś oryginalnego, coś co wpasuje się w gatunek Gamedeka. Należy jednak pamiętać, że niesamowita różnorodność wirtualnych światów pozwala nam również na niekonwencjonalne podejście do tematu i nawet zabawę konwencją, także na pewno będziemy chcieli pochwalić się efektami prac naszej ekipy, kiedy będziemy na to gotowi.
Czy nasz bohater będzie mógł uzależnić się od czegoś w toku rozgrywki? Widziałem, że jest fanem sieciowej gry. Czy jego zapał do niej będzie mógł wymusić na nim branie kredytów albo czy nasz gamedec sam uzależni się od przebywania w wirtualnej rzeczywistości?
Twoje decyzje i interakcje będą prowadziły do pozyskiwania różnych aspektów. Uważaj, ponieważ możesz również stracić aspekty. Na przykład: jeśli masz aspekt „bogaty”, ludzie z wyższych sfer społeczeństwa będą chętniej z tobą rozmawiać. Jeśli wydasz zbyt dużo pieniędzy, stracisz ten aspekt, nastawienie postaci niezależnych w stosunku do Ciebie zmieni się, a dostępne wcześniej opcje dialogowe będą wyszarzone.
Gamedec ukaże się na komputerach w tym roku, a w dalszej kolejności tytuł będzie dostępny na Nintendo Switch. Damy Wam znać, kiedy tylko poznamy więcej informacji o dziele Anshar Studios.
Dodaj komentarz