Po 22 latach bogowie i mitologiczne stworzenia ponownie wracają do naszego świata. Czas, aby gracze przypomnieli sobie o Age of Mythology za sprawą edycji Retold.
Studio World’s Edge po kapitalnym odświeżeniu Age of Empires II: Definitive Edition oraz jeszcze lepszym Age of Empires IV powracają z kolejną strategią na konsole Xbox oraz pecety. Age of Mythology: Retold jak sam podtytuł wskazuje, to remake kultowego RTS-a z 2002 roku. Były to wspaniałe czasy kafejek internetowych i monitorów CRT. Jak widzicie, od premiery gry minęły już 22 lata. Co ciekawe pierwszy dodatek The Titans wyszedł w 2003 roku, ale drugi — The Tale of the Dragon dopiero w… 2016. O ile Tytanów i frakcje Atlantydów z pierwszego rozszerzenia znajdziemy już w Retold, tak na Chińczyków i smoki będziemy musieli poczekać. Ale to dobrze, ponieważ twórcy planują dwa dodatki fabularne do recenzowanej produkcji. Pierwszy z chińską mitologią pojawi się jeszcze w tym roku, natomiast drugi z nowym panteonem dopiero w 2025.
Xbox rajem dla fanów strategii
Age of Mythology: Retold to dzieło twórców wielokrotnie nagradzanej serii Age of Empires. Z pewnością każdy fan gier strategicznych o nich słyszał lub zagrał choćby w jedną cześć. Nawet na konsolach Xbox dzięki dwóm wyżej wymienionym tytułom. Swoją drogą zauważyliście, jak dużo na konsolach Xbox jest gier strategicznych? Age of Empires, Age of Mythology, Halo Wars, nawet zaliczyłbym do tego grona Gears Tactics. Do tego wszystkie te tytuły dostępne są w ramach usługi Xbox Game Pass. Nawet jak boisz się, albo nie radzisz sobie z obsługą kontrolera, to bez problemu możesz podłączyć myszkę oraz klawiaturę do dowolnego portu USB konsoli i grać jak na PC.
Jeżeli graliście już na kontrolerze w Age of Empires II: Definitive Edition lub Age of Empires IV, to w „Mitologii” poczujecie się jak ryba w wodzie. Jedną z innowacji w recenzowanej produkcji jest tak zwany system priorytetów mieszkańców naszego miasta. Możemy faktycznie określić, co robią jego obywatele. Nie musimy klikać pojedynczego cywila, wydajemy jedno polecenia dla wszystkich z konkretnym procentem na podział ról przy zbieraniu żywności, drewna lub złota. Dzięki temu możemy bardziej skoncentrować się na budowaniu konkretnych budynków oraz szkoleniu wojska. To świetne rozwiązanie, które z pewnością lepiej pozwoli zacząć nowym graczom, weterani raczej nie muszą z niego skorzystać.
Oczywiście kontrolerem nie steruje się tak szybko, płynnie i wygodnie co myszką, ale twórcy zrobili, co mogli, aby gra na konsoli była przyjemna. Lewy analog służy za obsługę kursora, prawy za obracanie i przybliżanie mapy. Przytrzymując A rysujemy koło, którym zaznaczamy wybrane jednostki. Klikając dwa razy A zaznaczymy jednostki z tej samej armii. Polecenia wydajemy natomiast za pomocą kołowego menu, które wywołujemy przytrzymując RT. Boskie moce są pod LT + X.
Wszystko od nowa, wszystko lepiej
Jak na remake przystało cała recenzowana produkcja powstała od podstaw na nowym silniku. Dzięki czemu wszystkie jednostki, zwierzęta, czy budynki są teraz bogate w detale i po prostu świetnie się prezentują. Co ciekawe zwierzęta rosną w trakcie jedzenia, niesamowity detal. Doszły też kapitalne elementy cząsteczkowe, dzięki, którym budynki rozpadają się na wiele kawałków, a nie zapadają po prostu pod ziemię. Zastosowano nawet śledzenie promieni i miękkie cienie. Dwuwymiarowe tła z 2002 roku są teraz w pełni trójwymiarowe, a woda ma w końcu kapitalną animację. Przemodelowano cały interfejs, tak, aby był dostępny zarówno dla nowych graczy, jak i weteranów. Swoją drogą bardzo podoba mnie się menu, z jednej strony jest proste, ale z drugiej oferuje wiele świetnych ujęć z tego mitologicznego świata. Jak na grę strategiczną Age of Mythology: Retold prezentuje się po prostu niesamowicie.
Mitologiczne uniwersum w Age of Mythology
W kampanii fabularnej dla pojedynczego gracza przygotowano aż 50 misji, które podzielono na trzy scenariusze. Dzięki nim możemy zwiedzić jakże rozległy, mitologiczny świat, w którym ludzie żyją tuż obok potworów. Najbardziej rozbudowana jest oczywiście kampania oparta na mitologii greckiej, w końcu to ona stanowiła główne podłoże fabularne oryginalnego wydania. Pragnęliście kiedyś zbudować konia trojańskiego i podstępem podbić Troję? W Age of Mythology: Retold będzie to możliwe. Fani wikingów i krasnoludów z pewnością ucieszą się na myśl, że będą mogli wybrać się na zamarznięte pustkowia Midgardu. Natomiast ostatnia kampania skupia się odbudowie zniszczonej Atlantydy i jej cywilizacji. Jest jeszcze coś takiego jak Mityczna Bitwa, to krótki scenariusz poświęcony poturbowanym Skandynawom, którzy muszą się zebrać i wypędzić najeźdźców.
Podstawowa rozgrywka jest taka sama dla wszystkich trzech frakcji: zarządzamy jednostkami cywili oraz wojskiem, gromadzimy zapasy i wznosimy budowle. Przeważnie zaczynamy od małej wioski w pierwszej erze, którą możemy rozbudować aż do czwartej, a ta da nam dostęp do silniejszych jednostek, najnowszych technologii oraz najpotężniejszych bogów. Co ciekawe każda z trzech frakcji z kampanii w inny sposób gromadzi surowce. Obywatele Grecji to typowa siła robocza, która zanosi surowce do centrum miasta lub magazynu. Krasnoludy muszą w pobliży mieć woła z wozem, natomiast Atlantydzi wszystko szybko zbierają po prostu do koszyka, ale za to wyprodukowanie cywila — jak na tę jednostkę jest bardzo drogie.
Czcij boga swego
W Age of Mythology: Retold kluczową rolę pełni też oddawanie czci konkretnym bogom. Awansując do nowszej ery, wybieramy jedno spośród dwóch bóstw, zazwyczaj wybór ten stanowi o naszej defensywie lub ataku. Po dokonaniu wyboru będziemy mogli korzystać z boskich mocy oraz produkować mityczne stworzenia w świątyni (Tytanów, Cerberów, Pegazy, Cyklopy, Krakeny etc.). Nie brakuje też całkowicie odjechanych jednostek, jak choćby krokodyl ubrany w klejnoty, który strzela laserem. Znajdziemy tu też gigantyczne skarabeusze do niszczenia budynków, a nawet latającego smoka ziejącego ogniem. Decydując się na konkretne wyznanie, otrzymamy do czterech umiejętności od naszego bóstwa. Może to być przykładowo leczące drzewo, tymczasowe wzmocnienie pancerza lub broni, a nawet tak potężne skille, jak trzęsienie ziemi, deszcz meteorytów, czy atak piorunami. Kilku z bogów potrafi też sprzyjać w rozwoju naszego miasta pod względem ekonomicznym. Ich dary mogą podwoić liczbę zwierząt w okolicy, użyźnić glebę, wezwać ochronne driady, a nawet stworzyć kopalnię złota.
Kulą u nogi w oryginalnym Age of Mythology z 2002 roku było to, że gracze tylko raz mogli skorzystać z boskich mocy. W remake’u na szczęście to zmieniono i możemy częściej korzystać darów naszego boga. „Płacimy” za nie oddając hołd w konkretny sposób. Greccy cywile muszą modlić się w świątyni, a krasnoludy po prostu zabijać przeciwników. Czasy odnawiania tych zdolności są dosyć długie, więc nadal na pierwszym miejscu kluczowe jest zbudowanie solidnej armii.
Na Odyna, warto!
Age of Mythology: Retold, to fantastyczny, mitologiczny (magiczny) świat, który z przyjemnością chce się przemierzać, odkrywać i kontrolować. To strategia, która szczególnie dla fanów gatunku daje masę dobrej zabawy, zarówno na konsolach Xbox jak i pecetach. Jeżeli graliście już w Age of Empires II: Definitive Edition lub Age of Empires IV, to koniecznie musicie zagrać w Age of Mythology: Retold. Natomiast, jak wcześniejsze gry studia World’s Edge były dla was za trudne, to Retold jest znacznie przyjemniejsze, łatwiejsze w obsłudze, jak i samej rozgrywce. Do tego działa i wygląda (jak na strategię) kapitalnie na konsolach Xbox Series X oraz średniej klasy komputerze.
Grę do recenzji dostarczył Microsoft Polska.
Dodaj komentarz