Trzydniowe wydarzenie, Farmcon 2021, dobiegło końca. W jego trakcie dowiedzieliśmy się tonę nowości of Farming Simulator 22.
O boziu od czego zacząć. W trakcie trzydniowego wydarzenia, poświęconego Farming Simulator 22, poznaliśmy nową mapę, szczegóły nowego silnika gry, mechanizm sezonów, produkcji, budowania, nowe rzeczy do hodowania. Zacznijmy od silnika gry. Wizualnie gra przeszła znaczną poprawę. Do tworzenia tekstur użyto nowej techniki tworzenia tekstur, nazywa się Parallax Occlusion Mapping. Technika ta składa się z dwóch etapów. Pierwszy to zredukowanie trójwymiarowego elementu na dwuwymiarową teksturę, coś trochę podobnego do składania modeli geometrycznych na lekcjach matematyki. Drugi krok to nałożenie mapy wysokości, która nada naszemu dwuwymiarowym obrazku głębi.
W grze widać to najbardziej na teksturach ziemi i kół, które wyglądają bardziej realistycznie. Dodatkowo pozwala to na dokładniejsze renderowanie zbóż. Teraz wiatr może poruszać pojedynczymi sekcjami pola, dając dużo bardziej realne wrażenie. Dosłownie udało się Gigantom nadać im życia. Modele pojazdów, a dokładnie ich animacje, też zostały poprawione. Przykładowo, pneumatyczne wysięgniki w naczepach rozkładają się teraz tak jak w prawdziwym życiu, sekcja po sekcji, a nie wszystkie na raz.
Druga ogromna zmiana dotyczy silnika dźwiękowego. Ten też uległ ogromnej transformacji. Zacznijmy od samych traktorów. Dużą część konferencji poświęcono temu jak zmienia się dźwięk silnika wraz z wybranym biegiem, wagą tego co ciągniemy za sobą i nawierzchnią. Dźwięki w kabinie są teraz drastycznie lepsze niż w poprzednich częściach. Są kierunkowe i dużo bardziej szczegółowe. Konsole trzeszczą, fotel wydaje dźwięki, a wycieraczki mają wyraźny pisk gumy o szybę. Pozostałe dźwięki w grze nie zostały zapomniane. Drzewa w końcu będą miały dźwięk powalania po ścięciu. Maszyneria będzie miała odpowiednie dźwięki hydrauliki, ocierającego metalu i tym podobnych. Do tego będą inne w zależności od kierunku wykonywanej akcji. Czyli inny zestaw dźwięków usłyszymy przy rozkładaniu maszyny, a inny przy jej składaniu.
Zmiany w rozgrywce
To wszystko fajne i wpływa na realizm gry, ale nie jest czymś co sprawiłoby, że pobiegnę kupić tą grę. Tak myślałem, po pierwszym zwiastunie i pierwszych postach na blogu. Kilka wizualnych rzeczy i zintegrowany mod Sezony (o którym za chwilę). Po trzech dniach konferencji zmieniłem zdanie.
W grze w końcu pojawi się możliwość przełączenia skrzyni biegów z automatycznej na manualną. Nie wiem jak ta funkcjonalność będzie działać na konsolach. W trakcie prezentacji, prowadzący grał na kontrolerze, ale niestety stwierdził, że manualna skrzynia jest dla niego zbyt trudna i nie pokazał jak w praktyce ten mechanizm wygląda.
Sezony
O wprowadzeniu sezonów do gry wiemy od pierwszego zwiastuna. To co zaprezentowano wygląda identycznie z tym co dzisiaj oferuje mod. Ba, nawet interfejs jest łudząco podobny. Dla tych, którzy nigdy nie mieli do czynienia z tym modem. Sezony wprowadzą do gry sezony zamiast wiecznego lata. Zimą nic nie rośnie i musimy odśnieżać farmę. Zboża nie możemy sadzić, kiedy chcemy. To samo tyczy się zbierania. To daje kolejny element skomplikowania do gry i znacznie ją urozmaica. Możemy być pewni, że wprowadzenie tego moda jako część gry będzie powodować mniej bugów, szczególnie ze śniegiem na dachach.
Produkcja
Fabryki w grze to też nic nowego. Od jakiegoś czasu mody pozwalają na stawianie budynków, które zmieniają nasze produkty w inne. Dając nam tym samym kolejne źródło dochodu i kolejny element do zabawy. Teraz ścieżki produkcyjne będą stanowić podstawę gry, tym samym unifikując ten mechanizm. Działanie samych fabryk jest proste. Na mapie znajdują się różne punkty sprzedażowe. Po ich wykupieniu możemy nie tylko sprzedawać w nich nasze produkty, ale przerabiać je na inne. Przykładowo w młynie możemy przerobić zboże na mąkę, która pojawi się nam na palecie. Mąkę możemy sprzedać lub kupić piekarnię i zamienić na chleb. Niektóre fabryki będą miały więcej, niż jeden przepis do wykonania, przykładowo, wspomniana piekarnia, może też wyprodukować tor. Ten wymaga już nie jednego, ale wielu produktów. Same fabryki, będziemy też mogli postawić na naszej farmie.
Zmianie ulegną też szklarnie. Teraz nie będą przynosić pasywnego dochodu, tylko faktycznie dostaniemy z nich produkty, np. truskawki.
Budowanie
Mechanizm budowania został całkowicie przebudowany. Dostaniemy nowy interfejs, który podobno ma być dużo prostszy w obsłudze. Twórcy obiecują bardzo bogaty katalog budynków (w śród nich też polskich producentów) i dekoracji do postawienia. Pojawiło się też nowe narzędzie do budowania płotów i nie tylko. Wystarczy namalować linię i bum płot. Koniec z ustawianiem sekcji, po sekcji. W ten sam sposób będziemy też sadzić nowe owoce do zbierania: oliwki i winogrona.
Nowe zboża
Oliwki i winogrona to dwa z trzech nowych owoców w grze. Trzecie z nich to Sorgo, którego proces siania i zbioru nie będzie się różnił od innych zburz. Jak już mówiłem wcześniej, krzaki winogron i oliwek, będziemy „sadzić” w menu z budowaniem zostawiając między nimi na tyle miejsca by wjechać traktorem. Przestrzeń między krzakami trzeba będzie odchwaszczać i kultywować.
Nowa mapa
Nowy Farming Simulator oznacza nowe mapy. O ile się nie mylę, tym razem na starcie dostaniemy trzy: Europejską, Alpejską i Amerykańską. W trakcie konferencji zaprezentowano tą ostatnią. Elmcreek, bo tak się nazywa to fikcyjna lokacja. Tym razem nie będzie oceanu, miasteczka i gór. Mapa jest dużo bardzie stonowana, płaska i w stylu środkowych stanów.
W trakcie Q&A padło ważne pytanie, czy gra będzie obsługiwać cross-play? Odpowiedź na nią to niestety nie było proste tak. Giants pracują nad tym i możliwe, że wkrótce dowiemy się o ostatecznej decyzji. Na dzień dzisiejszych jest to ich cel. Inna ciekawostka, o której mamy się dowiedzieć wkrótce to nowy system AI. Czyżby tym razem miał nie być kompletnie bezużyteczny?
Farming Simulator 22 ukaże się 22 listopada na PC, Xbox One, Xbox Series X|S, PlayStation 4 i PlayStation 5. Już teraz można kupić preorder z bonusem w postaci DLC „CLAAS XERION SADDLE TRAC”, którego możecie zobaczyć na okładkowym zdjęciu.
Dodaj komentarz