Trwająca epidemia sprawiła, że Microsoft odwołał prezentację Xbox Series X w ramach GDC, ale w zamian otrzymaliśmy szczegółowy artykuł na Xbox Wire.
Przejdźmy od razu do sedna sprawy. Poniżej specyfikacja tego co w środku konsoli:
Procesor | 8x Cores @ 3.8 GHz |
GPU | 12 TFLOPS, 52 CUs @ 1.825 GHz |
Pamięć | 16 GB GDDR6 |
Wbudowana pamięć | 1 TB NVME SSD |
Pamięć optyczna | czytnik Blu-Ray 4K UHD |
Zarówno procesor jak i karta graficzna zostały wykonane specjalnie dla Xbox. Oparto je na technologi AMD. Zen 2 w przypadku CPU i RDNA 2 w przypadku GPU. Całość wykonana w technologi 7nm. W tym przypadku oznacza to, że SoC, który jest mniejszy od tego w Xbox One X, dostarcza dużo większe możliwości (12 TFLOP vs 6 TFLOP). Konsola ma dostarczać obraz w 4K przy 60 klatkach na sekundę, a w niektórych grach nawet 120.
Całość wspiera 16 GB pamięci GDDR6. 10 GB z nich ma przepustowość 560 GB/s, a 6 GB mniejszą bo 336 GB/s. Szybsze kostki pamięci są przygotowane z myślą o GPU, te wolniejsze zaś mają bardziej uniwersalne zadanie. Jak dowiedział się Eurogamer, twórcą gier udostępniono 13.5 GB (licząc po odjęciu pamięci na dashboard i inne ważne komponenty).
Czwarty, ważny komponent każdego systemu to dysk. Tym razem Microsoft zdecydował się na użycie dysku NVMe. Dyski te są znacznie szybsze od tradycyjnych SSD. W konsoli będzie dostępny 1 TB takiej pamięci. Możliwe będzie jej rozszerzenie w dwojaki sposób. Tak jak w poprzednich generacjach po przez podpięcie dysku zewnętrznego – tu ponownie mamy dostępny interfejs USB 3.2. Druga opcja to nowość. Mowa oczywiście o tajemniczym złączu z tyłu obudowy. Jak już wiemy od jakiegoś czasu, możliwe tam będzie podpięcie specjalnych kart rozszerzających pamięć o kolejny 1 TB. Karty powstały przy współpracy z Seagate i oferują takie same osiągi jak wbudowana pamięć NVMe.
Dzisiaj poznaliśmy odpowiedź na kolejne dwa istotne pytania. Jak duża jest konsola i jak jest chłodzona. Wymiary to 151 mm na 151 mm w podstawie i 301 mm wysokości. Imponujące wymiary, które oczywiście nasuwają jedną myśl. Skoro konsola jest taka mała i tak „potężna” to musi być też pierońsko głośna. Podobno tak nie jest. Główny komponent – SoC chłodzony jest pasywnie, ogromnym coolerem. U góry konsoli znajduje się pojedynczy wentylator. Też wykonany według specyfikacji Microsoftu. Jak będzie w praktyce, okaże się w święta.
Sprzęt to jedno, zostaje jeszcze kwestia oprogramowania. O zgodności wstecznej nie będę pisał, o tym już dawno wiemy. To na czym się dzisiaj zieloni skupili to ray tracing. Przy współpracy z AMD stworzono DirectX Raytracing. Jest on sprzętowo wspomagany. Co pozwala na osiągnięcie takich efektów jak poniżej.
Konsola będzie też pozwalała na dynamiczne przełączanie między grami i programami. Każda gra będzie usypiana gdy nie będzie aktywna, a po jej wybraniu będziemy mogli szybko wrócić tam gdzie skońćzyliśmy.
Konsola będzie obsługiwać też takie technologie jak Variable Refresh Rate i Variable Rate Shading. Dla nas graczy ważniejsza jest ta pierwsza technologia. Przy połączeniu z odpowiednim panelem, konsola jest wstanie zmienia częstotliwość odświeżania telewizora czy monitora zgodnie z ilością klatek jakie generuje. Zmniejsza to smużenie i input lag.
Źródło: Xbox Wire
Dodaj komentarz