Rok 2016 chyli się już ku końcowi. Czas więc na podsumowanie. Zdecydowanie był to ciekawy rok, który przyniósł nam wiele ciekawych gier i zapowiedzi. Jak w tym roku radził sobie Microsoft?
Rok 2016 to przede wszystkim jubileusz! Marka Xbox w listopadzie świętowała swoje 15 urodziny. 15 listopada 2001 roku w USA zadebiutował pierwszy Xbox. Dokładniejsze podsumowanie przeczytacie tutaj.
Początek roku upłynął pod znakiem zmian w polityce giganta z Redmond. Postanowili oni bardziej połączyć ich dwie platformy do grania – Windows 10 i Xbox One. Wraz z premierą programu Xbox Play Anywhere gracze mogą kupić cyfrową wersję gry raz i otrzymają grę na obu platformach. Pierwszą grą korzystającą z tego systemu był Quantum Break. Gra jednocześnie wyszła na konsoli i PC. Zebrała niestety dość słabe recenzje i nie przyczyniła się do wielkiego wzrostu zainteresowaniem Windows 10 Store. Parę miesięcy później tytuł wylądował też na Steam we wsparciem dla starszej wersji DirectX. Mimo początkowych problemów teraz Microsoft dzielnie wspiera granie i na Xbox One i na PC. Integracja pomiędzy platformami wciąż się poszerza.
Sam program Play Anywhere został jeszcze bardziej wyeksponowany na E3. W drugiej połowie roku pojawiło się też więcej gier korzystających z dobrodziejstw systemu. Cross save, a także w niektórych przypadkach Cross Play zachęciły graczy. Takie tytuły jak Gears of War 4, Forza Horizon 3 czy ReCore zyskały spore zainteresowanie fanów i cieszyły się dość wysokimi ocenami.
https://youtu.be/o3f8VgQ_dqk
Rok 2016 zapamiętany zostanie jako rok sprzętu. Na E3 Microsoft przedstawił nowy, odświeżony model konsoli nazwany Xbox One S. Oprócz znaczącego zmniejszenia rozmiaru urządzenia inżynierom udało się umieścić zasilacz wewnątrz obudowy konsoli. Urządzenie wyposażono także w nowsze wyjście HDMI zdolne wyświetlać obraz w 4K z HDR oraz czytnik Blu Ray UHD. Wsparcie dla 4K ogranicza się głównie do aplikacji i multimediów. Same gry nie uruchamiane są w 4K, a jedynie upscalowane.
Zaprezentowanie nowego modelu konsoli zdecydowanie wyszło dla Microsoftu na dobre. Firma przez wiele miesięcy przegoniła Sony w kwestii ilości sprzedanych sztuk. Nowy model poszerzył udział Xboxa na rynku. Dzięki czytnikowi konsola zyskała uznanie kinomanów bo Xboxa One S można kupić taniej niż osobny, dedykowany odtwarzacz UHD.
Na E3 w tym roku zapowiedziany został również Project Scorpio – czyli dużo mocniejsza wersja konsoli zdolna wyświetlać gry w 4K. Na razie firma nie podała żadnych konkretnych danych, chociaż co chwila pojawiają się różnego rodzaju plotki. Samo urządzenie ma być bezpośrednim konkurentem dla PlayStation 4 Pro, ale pojawi się dopiero w 2017 roku.
Pozostając w temacie sprzętu warto wspomnieć o Xbox Design Lab. Usługa ta pozwala nam zaprojektować własnego pada do Xboxa One. Możemy dowolnie wybrać kolory poszczególnych przycisków i elementów na kontrolerze. Nie będziemy mogli dodać żadnych nowych przycisków, ale kontroler z własnym Gamertagiem jest jak najbardziej możliwy. Oczywiście tylko jeśli mieszkamy na terenie USA.
Microsoft bardzo dzielnie wspiera wsteczną kompatybilność. Funckcja ta debiutowała co prawda jeszcze w 2015 roku, ale przez cały rok 2016 co chwila kolejne tytuły pojawiały się na liście kompatybilności. Do końca roku dostępnych gier jest już ponad 300. Dołączyły do tego takie hity poprzedniej generacji jak Red Dead Redemption, Call of Duty Black Ops II czy trylogia Mass Effect. Pojawienie się niektórych z tych gier we wstecznej kompatybilności powodowało, że na liście najczęściej kupowanych gier w serwisie Amazon takie gry jak RDR czy BO II deklasowały często dużo nowsze tytuły. Warto chwalić Microsoft za ich działania, tym bardziej, że Sony, ich największy konkurent nie może się pochwalić taką funkcją.
2016 rok zostanie z pewnością zapamiętany za definitywną śmierć Kinecta. Nowy model Xbox One S pozbawiony jest portu dla kamery i żeby jej w ogóle użyć trzeba zaopatrzyć się w odpowiednią przejściówkę. Nie wydane zostały żadne głośne tytułu ze wsparciem dla kamery. Niestety gry ruchowe lata świetności mają już dawno za sobą.
2016 to dobry rok dla Microsoftu. Firma wyrwała się z marazmu i dzielnie rzuciła rękawice Sony. Choć do sukcesu PlayStation 4 jeszcze daleko, to premiera Project Scorpio może w tej kwestii sporo namieszać na rynku. Firma wyciąga wnioski z tego co im do tej pory nie wychodziło idzie w przyszłość coraz śmielej. Rok 2017 to premiery wielu ciekawych tytułów, jak Halo Wars 2 czy Sea of Thieves. No i oczywiście Project Scorpio!
Dodaj komentarz