Bravo Team – Poradnik do trofeów i opinia

Bravo Team – bez oklasków.

Materiał zrealizowany dzięki uprzejmości Sony Interactive Entertainment.

 

trofeaInformacje ogólne:trofea
Stopień trudności wbicia platyny: 2/10
Liczba trofeów: platynax1zlotox7 x9 x5
Liczba trofeów offline: 21
Liczba trofeów online: 1
Minimalna liczba przejść: 1 + dwukrotne przejście rozdziału Pałac
Trofea możliwe do przeoczenia: BRAK
Zglitchowane trofea:  BRAK
Czas do zdobycia platyny: 3-4 godziny

 

Krótko i na temat:
Po świetnej przygodzie z Moss dość szybko miałem okazję zapoznać się z kolejnym tytułem na wyłączność na PSVR – Bravo Team. Reklamowany jako strzelanka, która stawia na pierwszym miejscu taktykę na polu walki, a nie bezmyślne strzelanie do setek wrogów, nowy tytuł od Supermassive Games niestety rozczarowuje niemal na każdym kroku. Po udanym Until Dawn, dwa ostatnie tytuły od brytyjskiego studia, z którymi miałem do czynienia – Hidden Agenda i Bravo Team – zdradzają zbyt szybkie tempo produkcji i ścinanie zakrętów, czego rezultatem są niedopracowane gry.

Skupmy się na produkcji na PSVR. Fabularnie, gra zaczyna się od sceny w opancerzonym wozie bojowym, którym grupka ‚dobrych’ żołnierzy eskortuje żonę prezydenta bliżej nieokreślonego wschodnioeuropejskiego kraju. Kobieta pokazuje nam nawet zdjęcia swoich dzieci, więc chyba domyślacie się jaka jest kontynuacja tej historii. Wóz zostaje zaatakowany, ‚źli’ żołnierze porywają kobietę i wybijają wszystkich ‚dobrych’ żołnierzy, zostawiając na polu walki tylko Ciebie i Twojego partnera. Przez całą grę towarzyszy im dodatkowo wszechwiedzący głos, który kieruje poczynaniami dwójki wojaków, mówi im gdzie iść, jakich wrogów mogą się spodziewać i czy stosować mniej lub bardziej otwarte metody walki. W jaki sposób pani narrator czy dyspozytor pozyskuje te informacje? Nie jestem pewien. Ale w warstwie fabularnej doprowadza to do kilku zgrzytów. Reszta opowieści nie należy do najbardziej oryginalnych. Przebijamy się przez różne lokacje, mordujemy mnóstwo wrogich żołnierzy, a naszym celem jest dotarcie do pałacu prezydenckiego, w którym czeka na nas zwrot akcji. Nie będę oczywiście psuł zakończenia Bravo Team ale nie jest ono zbyt trudne do przewidzenia i nie powala na kolana.

Ci panowie już raczej nie wstaną

W przeciwieństwie do chociażby gry Farpoint, w której poruszamy się swobodnie przy użyciu gałki analogowej kontrolera, w Bravo Team wydajemy żołnierzom rozkazy, pokazując gdzie mają się udać w kolejnym kroku. Taki zabieg powoduje, że cały czas gra przełącza się między widokiem z perspektywy pierwszej osoby – w momencie kiedy strzelamy do wrogów lub planujemy następny ruch – i widokiem z perspektywy trzeciej osoby – w momencie kiedy każemy żołnierzowi przemieścić się do kolejnej osłony. Mimo iż jest to sensowny zabieg, który miał na celu uniknięcie problemu z zawrotami głowy w goglach VR, czasami doprowadzał mnie do sytuacji, w której nie do końca wiedziałem gdzie się znajduję i w którą stronę patrzę. Po jakieś godzinie, dwóch nabrałem odpowiedniego doświadczenia, szczególnie przechodząc przez poziomy, które ograłem już wcześniej. Z jakiegoś powodu takie rozwiązanie jednak nie do końca przypadło mi do gustu. Nie mam żadnych zarzutów do samego celowania i strzelania. Tym razem nie miałem możliwości grać z użyciem kontrolera Aim i posługiwałem się zwykłym DualShockiem, lecz wszystko przebiegało poprawnie i trafiałem do celu ze standardową dla mnie skutecznością.

Gra oferuje bogaty wachlarz… czterech broni – podstawowego pistoletu, karabinu szturmowego, strzelby i karabinu snajperskiego. Charakteryzują się znanymi z innych gier tego gatunku cechami – strzelba uderza mocno ale na krótki dystans, snajperka zabija jednym strzałem ale wolno się przeładowuje, itp. Bravo Team to ‚symulator żołnierza’, więc nie ma co oczekiwać ekwipunku z kosmosu ale mimo wszystko wybór jest dość marny a same bronie bardzo generyczne. Zabrakło granatów, które mogłyby mieć zastosowanie taktyczne, czy choćby możliwości niszczenia elementów środowiska. Gdyby dało się rozwalić mostek, na którym stoją wrogowie lub gdybyśmy dostali do dyspozycji sławne ‚czerwone beczki’, które wybuchałyby po strzale. A tak, przedzieramy się przez lokacje, w których każdy element otoczenia jest identycznej jakości osłoną a o tym, czy można kogoś trafić decyduje tylko linia strzału. W momencie, gdy chowanie się za fotelem jest równie skuteczne jak stanie za betonową ścianą, taktyczne planowanie można wyrzucić przez okno. Przyznam się bez bicia, że całą grę przeszedłem na najniższym poziomie trudności. Dzięki temu, przez niektóre z pomieszczeń mogłem spokojnie przebiec prosto do wyjścia, ignorując przeciwników, którzy nie byli w stanie nic mi zrobić. Nawet, gdy udało im się mnie powalić, mój partner przybiegał na ratunek i podnosił mnie na nogi. Nie spodziewałem się wiele, ale zabrakło jakiegokolwiek wyzwania. Dodatkowo, ponieważ gra czasami udaje grę turową – w momencie przemieszczania się z jednej osłony do drugiej – często zdarzały mi się sytuacje, w których mój żołnierz biegł w jednym kierunku, a w tym samym czasie przeciwnik biegł w drugim. Dwaj panowie mijali się grzecznie po drodze do swojego punktu docelowego i otwierali do siebie ogień dopiero, gdy go osiągnęli. Wygląda to dość komicznie w grze, która, przypominam, pretenduje do miana realistycznej i taktycznej.

Wsiadamy i odlatujemy stąd jak najdalej!

Wspominałem już o małej liczbie broni. Równie mało różnorodne są lokacje, które zwiedzamy. Elementy otoczenia powtarzają się i poza niektórymi miejscówkami (na przykład kościół na rynku) nie robią dobrego wrażenia, nawet biorąc poprawkę na graficzne możliwości PSVR. Gra ma miejsce w mieście, które trochę przypomina Pragę, lecz mimo prób pokierowania gracza małymi alejkami czy wspomnianym wcześniej rynkiem, nie oddaje magii takiego miasta. Nie lepiej jest z wrogimi żołnierzami, których spotkamy chyba cztery czy pięć rodzajów, z czego dwóch tylko przelotnie w jednym z rozdziałów. Posługując się silną bronią, taką jak strzelba, każdy z nich ulega jednemu lub dwóm strzałom a jedyna różnica między nimi sprowadza się do tego ile strzałów potrzebują, aby powalić naszych żołnierzy.

Największym problemem Bravo Team jest jednak rozdwojenie jaźni. Gra za bardzo próbuje być zarówno strzelanką jak i tytułem taktycznym. Przytoczone przeze mnie wcześniej argumenty pokazują dlaczego i w jaki sposób nie działa to najlepiej. Farpoint pokazał, że shooter ze swobodnym poruszaniem może sprawdzić się w VR. Z drugiej strony mamy na rynku Volume czy nawet Superhot, które lepiej oddają elementy taktyczne. Wszystkie trzy tytuły są bardziej godne polecenia na PSVR niż Bravo Team. Gry nie ratuje nawet fakt, że nad naszym kompanem broni mamy relatywną kontrolę i możemy rozkazać mu gdzie ma iść czy może zatrzymać się i bronić pozycji. Być może ma to większe znaczenie na wyższych poziomach trudności i być może ogólnie elementy taktyczne działają tam lepiej ale nie mogłem się przekonać, żeby dać grze drugą szansę. Na domiar złego Bravo Team obfituje w glitche – przenikanie przez środowisko, błędy animacji, nagle pojawianie się i znikanie żołnierzy. Wszystko to razem sprawia wrażenie gry niedokończonej, być może popędzanej chęcią wypuszczenia większej liczby tytułów VR. W opisywanym niedawno przeze mnie Moss ten problem tez wystąpił, lecz objawiał się ewidentnie skróconym czasem rozgrywki. Mechanicznie i technicznie wszystko działało tam świetnie. Bravo Team niestety zawiodło prawie w każdym elemencie i chyba po raz pierwszy na naszym blogu miałem do czynienia z tytułem na VR, którego nie polecam posiadaczom gogli Sony.

Prawie jak Solid Snake

PLUSY:

  • zalążki dobrego pomysłu,

MINUSY:

  • nietrafione połączenie strzelanki z grą strategiczną,
  • zmiany perspektywy kamery,
  • powtarzalne i ubogie elementy gry – lokacje, przeciwnicy, bronie.

 

Krok po kroku:

KROK 1. Ukończ kampanię z partnerem AI.

Cała kampania Bravo Team składa się z sześciu rozdziałów, poprzedzonych tutorialowym prologiem. Każdy z nich nie powinien zająć Ci więcej niż 20-30 minut. Ponieważ poziom trudności nie wpływa na zdobywane trofea, polecam zabrać się za kampanię na najniższym z nich. Dzięki temu, w większości przypadków Twoi żołnierze będą po prostu mogli przebiegać przez poziomy, często ignorując przeciwników w drodze do celu. Musisz jednak uważać, gdyż śmierć w którymkolwiek momencie spowoduje, że nie odblokujesz trofeum Niezniszczalny. Jeśli zostaniesz powalony na ziemię, Twój żołnierz aktywuje racę dymną, która przywoła Twojego partnera, który powinien Cię ocucić. Jeśli jednak partner również zostanie trafiony w drodze do Ciebie, trofeum zostanie zablokowane. Szczególnie może to być problemem w późniejszych poziomach, w których musisz stawić czoła przeciwnikom ze strzelbami i snajperkami – zadają one dużo obrażeń. Mimo to, polecam przechodzić przez poziomy dość żwawo, za każdym razem zabijając kilku, lecz niekoniecznie wszystkich przeciwników, żeby jak najszybciej dotrzeć do końca. Na szczęście, aby udało się odblokować trofeum Niezniszczalny, wystarczy że przejdziesz tylko ten poziom, w którym Twój zespół zginął – nie trzeba przechodzić od początku całej gry.

W trakcie gry zwróć uwagę na kilka dodatkowych trofeów, które możesz dostać za wypełnienie określonych zadań, szczególnie za zabijanie przeciwników z ukrycia (Milczący skrytobójca – rozdział Alejki), snajperką (Związek na odległość – rozdział Dachy) oraz pistoletem (Zawziętość  – rozdział Dachy). Nie ma problemów, żeby odblokować te puchary poprzez wybór rozdziałów ale zdobycie ich podczas przechodzenia kampanii nie powinno być szczególnym problemem.

W ostatnim rozdziale staniesz przed wyborem, który poprowadzi Cię do jednego z trzech zakończeń. Na cokolwiek się nie zdecydujesz, nie unikniesz przechodzenia tego poziomu jeszcze dwa razy, ale o tym w następnym kroku.

Po ukończeniu kampanii z partnerem AI na Twoim koncie na pewno pojawią się następujące puchary:

  • Rozgrzewka 
  • Porzucenie 
  • Zasadzka  
  • Bezpieczna przystań 
  • Burza 
  • Cicho sza 
  • Bravo! zloto
  • Test Turinga zloto
  • Niezniszczalny zloto

 

KROK 2. Trzy zakończenia.

Podczas przechodzenia kampanii udało Ci się odblokować jedno lub dwa z czterech trofeów związanych z zakończeniem gry, w zależności od wyboru podjętego w rodziale Pałac. Musisz teraz przejść ten poziom jeszcze dwukrotnie, dokonując innych wyborów:

1. Drzwi po lewej – Rozkaz to rozkaz

Trofeum Rozkaz to Rozkaz.

2. Drzwi po prawej + zabicie Tomy – Buntownik + Surowa sprawiedliwość
3. Drzwi po prawej + oszczędzenie Tomy – Buntownik + Miłosierdzie

Trofea Buntownik, Surowa sprawiedliwość i Miłosierdzie.

Wszystkie trofea związane z zakończeniem gry to:

  • Buntownik 
  • Rozkaz to rozkaz 
  • Miłosierdzie zloto
  • Surowa sprawiedliwość 

 

KROK 3. Gra online + czyszczenie

Jeśli podczas przechodzenia kampanii nie udało Ci się zdobyć jakiegoś trofeum związanego z konkretnym zadaniem, możesz połączyć polowanie na nie z grą z przyjacielem online. Aby odblokować trofeum Ludzki wymiar musisz ukończyć jeden poziom grając z drugim człowiekiem. Możesz wtedy wybrać taki rozdział, w którym łatwo odblokujesz jedno z pominiętych trofeów. Po ukończeniu tego kroku pozostałe puchary wylądują na Twoim koncie.

  • Ludzki wymiar zloto
  • Medyka! 
  • Trzon drużyny 
  • Niewzruszony kamper 
  • Milczący skrytobójca zloto
  • Związek na odległość 
  • Zawziętość 
  • Szybki strzelec zloto
  • Kolekcjoner platyna

 

Poradnik:
Kolekcjoner / Collector platyna
Zdobądź wszystkie trofea / Get all trophies.
Bardzo prosta platyna, jeśli znajdziecie kogoś do gry online.

 

Rozgrzewka / Milk Run 
Ukończ prolog / Complete Prologue.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je automatycznie po przejściu tutorialowego prologu.

 

Porzucenie / Left Behind 
Przejdź przez most / Complete Bridge.
Trofeum związane z fabułą. Zdobędziesz je po ukończeniu pierwszego rozdziału – Most.

 

Zasadzka  / The Snap 
Przejdź przez alejki / Complete Alleys.
Trofeum związane z fabułą. Zdobędziesz je po ukończeniu drugiego rozdziału – Alejki.

 

Bezpieczna przystań / Reaching Safety 
Przejdź przez plac / Complete Plaza.
Trofeum związane z fabułą. Zdobędziesz je po ukończeniu trzeciego rozdziału – Plac.

 

Burza   / The Storm 
Przejdź przez posterunek policji / Complete Police Station.
Trofeum związane z fabułą. Zdobędziesz je po ukończeniu czwartego rozdziału – Posterunek policji.

 

Cicho sza / Low Profile 
Przejdź przez dachy / Complete Rooftops.
Trofeum związane z fabułą. Zdobędziesz je po ukończeniu piątego rozdziału – Dachy.

 

Bravo! / Bravo! zloto
Przejdź przez pałac / Complete Palace.
Trofeum związane z fabułą. Zdobędziesz je po ukończeniu szóstego rozdziału – Pałac.

 

Buntownik / Going Rogue 
Ścigaj Tomę (Poza trybem punktowym) / Pursue Toma (excludes Score Attack).
Patrz opis trofeum Surowa sprawiedliwość.

 

Rozkaz to rozkaz / Following Orders  
Odejdź, nie ścigając Tomy (Poza trybem punktowym) / Leave without pursuing Toma (excludes Score Attack).
Patrz opis trofeum Surowa sprawiedliwość.

 

Miłosierdzie / Change of Heart zloto
Nie zabijaj Tomy (Poza trybem punktowym) / Don’t kill Toma (excludes Score Attack).
Patrz opis trofeum Surowa sprawiedliwość.

 

Surowa sprawiedliwość / A Kind of Justice 
Zabij Tomę (Poza trybem punktowym) / Kill Toma (excludes Score Attack).
Pod koniec ostatniego rozdziału (Pałac), gdy dotrzesz na górne piętro, staniesz przed wyborem. Możesz wybrać drzwi po lewej stronie korytarza lub po prawej stronie korytarza. W zależności od Twojego wyboru, Bravo Team będą musieli przebić się przez jedno z dwóch pomieszczeń, a następnie uciec do helikoptera.

Jeśli wybierzesz drzwi po lewej stronie i dojdziesz do końca rozdziału, odblokujesz trofeum Rozkaz to rozkaz.

Jeśli wybierzesz drzwi po prawej stronie, znajdziesz Tomę, która będzie eskortowana do limuzyny przez wrogich żołnierzy. Możesz ją zabić już w tym momencie, lub najpierw rozprawić się z żołnierzami, i zabić ją jak wyjdzie z limuzyny. W tym przypadku zdobędziesz puchar Surowa sprawiedliwość. Jeśli jednak zdecydujesz się jej nie zabijać i po prostu opuścisz teren, odblokujesz trofeum Miłosierdzie. W obu przypadkach, dodatkowo na Twoim koncie pojawi się puchar Buntownik.

Aby zdobyć wszystkie trofea w grze, ostatni rozdział musisz rozegrać trzykrotnie, za każdym razem wybierając inną ścieżkę na sam koniec:

1. Drzwi po lewej – Rozkaz to rozkaz

Trofeum Rozkaz to Rozkaz.

2. Drzwi po prawej + zabicie Tomy – Buntownik + Surowa sprawiedliwość
3. Drzwi po prawej + oszczędzenie Tomy – Buntownik + Miłosierdzie

Trofea Buntownik, Surowa sprawiedliwość i Miłosierdzie.

 

Ludzki wymiar / Human Touch zloto
Ukończ poziom z partnerem online / Complete a chapter with an online partner.
Trofeum online. Aby odblokować to trofeum musisz przejść jeden z poziomów z partnerem online. Gra oferuje opcję zaproszenia znajomego lub szukania losowych osób.

 

Test Turinga / Turing Test zloto
Ukończ poziom z partnerem SI / Complete a chapter with the AI Partner.
To trofeum powinno odblokować się automatycznie po przejściu pierwszego poziomu kampanii, jeśli jako towarzysza wybierzesz partnera sterowanego przez konsolę.

 

Niezniszczalny / Resilient zloto
Ukończ grę, ani razu nie ginąc / Complete the game without dying.
Aby zdobyć to trofeum musisz przejść przez całą grę bez śmierci. Twój żołnierz może zostać powalony i uratowany przez partnera ale nie może zginąć całkowicie. Jeśli zginiesz w którymkolwiek z rozdziałów, trofeum odblokujesz jak powtórzysz ten rozdział i dojdziesz do jego końca bez śmierci.

 

Medyka!  / Medic! 
Ocuć swojego partnera / Revive your partner.
Patrz opis trofeum Trzon drużyny.

 

Trzon drużyny / Carrying the Team 
Ocuć swojego partnera 5 razy / Revive your partner 5 times.
Gdy Twój partner odniesie wystarczająco dużo obrażeni zostanie powalony na ziemię i odpali racę dymną, która powiadomi Cię o jego lokacji. Musisz do niego dotrzeć i aktywować na nim akcję ratowania, wskazując na niego kontrolerem i wciskając . Aby ułatwić sobie zdobycie tego trofeum, możesz samodzielnie zaatakować partnera, powalić go, ocucić i powtórzyć ten proces pięciokrotnie. Szczególnie dobrze spisuje się tutaj strzelba, którą dostaniesz na posterunku policji.

 

Niewzruszony kamper / Happy Camper 
Pozostań w miejscu przez ponad minutę / Stay at the same marker for more than a minute.
Trofeum to możesz zdobyć w dowolnym momencie gry po prostu nie ruszając się z miejsca. Możesz ruszać głową i kontrolerem ale nie przemieszczaj się do innej osłony.

 

Milczący skrytobójca  / Silent Assassin zloto
Zabij 5 wrogów z ukrycia jako drużyna / Stealth kill 5 enemies as a team.
Najlepszym miejscem na zdobycie tego trofeum jest początek rozdziału Alejki. Od samego początku gra sugeruje, aby pokonać kolejnych wrogów z ukrycia i jest ich akurat pięciu. Filmik poniżej pokaże Ci jak to zrobić. Jeśli w którymś momencie udasz się za osłonę ale nie zobaczysz ikonki informującej o możliwości ataku z ukrycia, ale przeciwnik będzie obok Ciebie, możesz na niego spojrzeć i wcisnąć , aby Twój żołnierz wykonał taki atak.

 

Związek na odległość  / Long Distance Relationship 
Zabij 10 wrogów karabinem wyborowym / Kill 10 enemies with the sniper rifle.
Karabin wyborowy (snajperkę) znajdziesz w drugiej części poziomu Dachy. W miejscu, w którym go podniesiesz, Twoim żołnierze zostaną osaczeni przez snajperów, strzelających z balkonów. Zanim ruszysz dalej, zjeżdżając po dachu do dolnej części poziomu, pokonaj wszystkich snajperów karabinem. Jest to łatwiejsze niż strzelenia do ‚zwykłych’ żołnierzy, gdyż snajperzy nie ruszają się ze swojego miejsca. Nie ma ich tam jednak aż dziesięciu, więc gdy głos w Twoim uchu powie Ci, że zabiłeś wszystkich, zjedź po dachu w dół i dokończ dzieła, strzelając do przeciwników wybiegających z budynku.

 

Zawziętość   / Head Strong 
Zabij snajpera pistoletem / Kill a sniper with the pistol.
To trofeum odblokujesz w rozdziale Dachy. Możesz to zrobić już w miejscu, w którym podnosisz snajperkę. Jeśli jednak pokonasz wszystkich snajperów karabinem wyborowym po drodze do trofeum Związek na odległość, nie przeocz kolejnych snajperów po drugiej stornie budynku, przez który musisz przejść. Ponieważ snajperzy nie ruszają się, dość łatwo jest w nich trafić a gra dość dobrze pokazuje tor lotu kuli, więc nie powinno być problemu z ewentualną korekcją celowania i wpakowaniem w przeciwnika odpowiedniej liczby nabojów.

 

Szybki strzelec / Quick Shooter zloto
Zabij 3 wrogów w ciągu 2 sekund / Kill 3 enemies in 2 seconds.
Do tego trofeum najlepiej nada się strzelba, którą podniesiesz na posterunku policji. Już w pierwszym pokoju, po znalezieniu tej broni, Twoi żołnierze zostaną zaatakowani przez falę wrogów. Strzelając mniej więcej na ślepo w ich kierunku, strzelba nie powinna mieć problemu z pokonaniem trzech z nich w dwie sekundy. Jeśli jednak ta sztuka nie uda Ci się w tym miejscu, nie pozbywaj się tej broni i wyczekaj na moment, w kolejnych pomieszczeniach lub rozdziałach, w których spokojnie szybko ustrzelisz kilku przeciwników.

 

Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.