Niedawno do cyfrowego sklepu Nintendo eShop trafiło kolejne narzędzie pozwalające na tworzenie własnych gier i aplikacji – SmileBASIC. W przeciwieństwie do recenzowanego wcześniej RPG Maker FES, produkt ten skierowany jest do osób obeznanych już z programowaniem, wymagającym by samodzielnie pisać kod.
Program ten jest interpreterem lekko zmodyfikowanego języka BASIC, znanego głównie z 8-bitowych komputerów takich jak Commodore 64, czy ZX Spectrum. Zawarte w nim zmiany ułatwiają nieco pisanie gier, a także pozwalają na wykorzystanie możliwości udostępnianych przez konsolę Nintendo 3DS. Dzięki temu tworzone przez nas aplikacje mogą wyświetlać obraz na obu ekranach konsolki, korzystać z efektu 3D, żyroskopów, czy wbudowanego mikrofonu. Otwiera ogromne możliwości kreatywnym osobom na stworzenie udanych produkcji.
SmileBASIC jest skierowany głównie do osób, które mają już doświadczenie z kodowaniem. Dodatkowo warto znać podstawy języka BASIC – aplikacja ta nie posiada żadnego samouczka. Wszystkie przydatne informacje, jakie udostępniają nam twórcy, znajdują się w dostępnej na stronie internetowej instrukcji obsługi. Można ją wyświetlać na ekranie konsoli, jednak posiadanie pod ręką choć telefonu znacznie przyspiesza proces poszukiwania danych. Niestety, poza instrukcją nie znajdziemy tam nic przydatnego – spora część strony poświęconej SmileBASIC jest dostępna wyłącznie w języku Japońskim.
Ogromną pomocą przy tworzeniu gier może być wbudowana baza, składająca się z ogromnej liczby grafik, melodii oraz efektów dźwiękowych. Gdyby zawarte w bibliotece elementy nie wystarczały, program zawiera narzędzia pozwalające w dość prosty sposób utworzyć własne.
Napisane przez nas aplikacje możemy udostępnić w sieci. Po zakupie gry na serwery SmileBoom można wrzucić maksymalnie 10 programów, z czego żaden nie może przekroczyć 4 megabajtów. Osoby przygotowujące większe projekty mogą wykupić abonament SmileBASIC Gold Membership, zwiększający limity do 100 programów o wadze maksymalnej 20 megabajtów. Dzięki temu, że SmileBASIC jest już dostępny od dłuższego czasu w Japonii pod nazwą Petit Computer 3, w sieci znajduje się spora baza przygotowanych za pomocą tego narzędzia gier. Przykładową listę można znaleźć tutaj.
Sporym utrudnieniem w pisaniu gier może okazać się sama aplikacja. Wbudowana w nią klawiatura jest dość niewygodna. Wymaga ona korzystania z rysika do wprowadzania tekstu. Niestety, 3DS nie obsługuje bezpośrednio żadnych zewnętrznych, bezprzewodowych klawiatur, a jedyna gra obsługująca je (Learn with Pokémon: Typing Adventure) łączyła się z nimi za pomocą wbudowanego w kartridż chipu odpowiedzialnego za obsługę łączności Bluetooth.
SmileBASIC jest aplikacją skierowaną do bardzo wąskiego grona odbiorców, którzy już znają lub z różnych przyczyn uczą się języka BASIC. Jako interpreter BASICa sprawdza się dobrze, choć wyposażony jest w nieco niewygodną klawiaturę. Dla pozostałych program ten nie ma w chwili obecnej nic do zaoferowania.
Ocena portalu: 7
Grę do recenzji dostarczył Dystrybutor Nintendo Polska – ConQuest Entertainment a.s.
Dodaj komentarz