Nazwy RPG Maker, Game Maker, czy Multimedia Fusion są zapewne dość dobrze znane każdemu, kto chciał kiedykolwiek stworzyć własną grę bez pisania setek linii kodu. Mimo ograniczeń stawianych przez każdy z tych programów do sieci trafiło wiele stworzonych z ich pomocą ciekawych gier. Od niedawna do sklepów trafił RPG Maker Fes, który ma pozwolić stworzyć własne RPG bezpośrednio na konsoli Nintendo 3DS.
Rozpoczynając zabawę z RPG Maker Fes nie otrzymujemy żadnego samouczka, czy jakichkolwiek wskazówek na temat korzystania z tej aplikacji. O ile zadania w stylu tworzenia postaci, czy przygotowywania mapy nie są trudne i powinien sobie z nimi poradzić każdy, o tyle w przypadku bardziej skomplikowanych czynności jak tworzenie misji przydałaby się jakaś pomoc.
Tworzenie gry zostało podzielone na trzy główne części. Baza danych zawiera informacje na temat obecnych w grze postaci, przeciwników oraz wszelakich przedmiotów. W tym miejscu ustalamy także tytuł gry, wygląd menu głównego, czy przygotowujemy napisy końcowe. Już tworząc postacie można zauważyć największy problem RPG Maker Fes. W większości opcji nie znajdziemy tutaj zbyt wielu różnorodnych grafik, przez co zbudowanie złożonego RPG z wieloma NPC może stać się problemem.
Kolejna część odpowiedzialna jest za tworzenie map na których toczy się akcja gry. Możemy stworzyć mapy całego świata, pojedynczego miasta, a także jaskinie i wnętrza budynków. Wszystkie z nich dostępne są w trzech rozmiarach, gdzie już najmniejszy daje sporo miejsca na przygotowanie czegoś ciekawego. Bardzo dobrze sprawdza się tutaj ekran dotykowy konsoli Nintendo 3DS. Jedyne do czego tutaj można by się przyczepić to brak możliwości oddalenia obrazu, by móc pracować jednocześnie na większym terenie. Niektóre z przygotowanych grafik (np. wnętrza) są zbyt wielkie, przez co ustawiając je nie widzimy gdzie je układamy.
Ostatnią częścią kreatora jest tworzenie zdarzeń. Wybieramy miejsce na mapie w którym ma się wydarzyć, a następnie otrzymujemy dostęp do całkiem sporej liczby opcji. Zawarto w grze także krótką listę przydatnych zdarzeń, które można przygotować w znacznie prostszy sposób. Przykładowo chcą stworzyć przejście między poszczególnymi mapami nie musimy przeszukiwać długiej listy zdarzeń, a wystarczy wybrać opcję prostego tworzenia, wybrać drzwi i cel do którego mają one prowadzić.
Jak już wcześniej wspominałem, największym problemem RPG Maker Fes jest stosunkowo mała ilość przygotowanych przez twórców grafik. Bardzo mocno przydałaby się opcja ręcznej edycji istniejących, bądź tworzenia całkowicie nowych grafik, dzięki czemu każda gra mogłaby mieć coś unikalnego. Przeglądając Miiverse’a można dość łatwo zauważyć, że dotykowy ekran 3DSa pozwala na tworzenie świetnych, pięknych rysunków. Niestety, najprawdopodobniej edytor grafiki raczej się nie pojawi. Twórcy gry pozwalają na dodanie nowych grafik poprzez darmowe oraz płatne DLC. Na dzień dzisiejszy w sklepie znajduje się kilka możliwych do zakupienia paczek, kosztujących łącznie 76 złotych.
Po ukończeniu gry mamy możliwość udostępnienia jej przez internet. Każdy będzie mógł ją za darmo odtworzyć za pomocą dostępnego w eShopie RPG Maker Fes Player. Niestety, na funkcji udostępniania gier w sieci studio postanowiło dodatkowo zarobić. Do sieci możemy udostępnić za darmo maksymalnie jedną grę jednocześnie. W razie chęci udostępnienia kolejnego swojego dzieła musimy skasować z serwerów poprzednią grę lub wykupić dodatkowe sloty. Maksymalna końcowa liczba slotów to 16, których zakup wyniesie nas łącznie 60 złotych.
RPG Maker Fes jest aplikacją skierowaną do wąskiego grona odbiorców, którzy chcieliby stworzyć własne RPG na konsolę Nintendo 3DS bez konieczności nauki programowania. Spora liczba ustawień wciąż pozwoli na przygotowanie ciekawych produkcji. Niestety, mała liczba grafik, czy ograniczenie możliwości wrzucenia większej ilości własnych gier do sieci może zniechęcić wiele osób.
Ocena portalu: 7
Grę do recenzji dostarczyło Reef Entertainment.
Dodaj komentarz