30 lat to szmat czasu. Wielu z osób czytających ten tekst nie było wtedy jeszcze na świecie. Ba, nawet mnie 30 lat temu nie było jeszcze w najśmielszych planach moich rodziców. Studio Rare to jedno z najzdolniejszych studiów na świecie. Dzięki kolekcji Rare Replay możemy ograć większość gier przez nich stworzonych oraz prześledzić to jak gry zmieniały się w czasie ostatnich trzech dekad.
Z takimi powrotami do przeszłości bywa różnie. Nie od dziś wiadomo, że gry stworzone w dawnych czasach nie zawsze dobrze wyglądają w współczesnych realiach. Mechanika, grafika czy dźwięk potrafią się zestarzeć. Dodatkowo starsze tytuły często przyprawione są nutką nostalgii, które również może nie przetrwać próby czasu. Jeśli twórcy nie podejdą odpowiednio do tematu to z takiej kompilacji może po prostu nic nie wyjść.
Kiedy pierwszy raz usłyszałem o Rare Replay pomyślałem sobie, że to po prostu będzie zwykły zbiór gier, połączonych byle jakim menu, bez żadnego wysiłku włożonego w stworzenie tego tytułu. Tym większe było moje zdziwienie gdy go w końcu uruchomiłem. Moim oczom ukazało się najpierw piękna, śpiewana wstawka, która wita gracza w kolekcji. Animacja pełna jest niepowtarzalnego humoru, z jakiego słynie brytyjskie studio.
Po obejrzeniu filmu uruchamia się menu główne, które stylizowane jest na stary teatr, a poszczególne gry wyświetlone są na liście.
W kompilacji znajdziemy 30 gier. Poniżej zobaczycie ich pełen wykaz, wraz z rokiem wydania:
Tytuł | Rok wydania |
---|---|
Jetpac | 1983 |
Lunar Jetman | 1983 |
Atic Atac | 1983 |
Sabre Wulf | 1984 |
Underwurlde | 1984 |
Knight Lore | 1984 |
Gunfright | 1985 |
Slalom | 1986 |
R.C. Pro-Am | 1987 |
Cobra Triangle | 1989 |
Snake Rattle 'n' Roll | 1990 |
Solar Jetman | 1990 |
Digger T. Rock | 1990 |
Battletoads | 1991 |
R.C. Pro-Am II | 1992 |
Battletoads Arcade | 1994 |
Killer Instinct Gold | 1996 |
Blast Corps | 1997 |
Banjo-Kazooie | 1998 |
Jet Force Gemini | 1999 |
Perfect Dark | 2000 |
Banjo-Tooie | 2000 |
Conker's Bad Fur Day | 2001 |
Grabbed by the Ghoulies | 2003 |
Kameo | 2005 |
Perfect Dark Zero | 2005 |
Viva Piñata | 2006 |
Jetpac Refuelled | 2006 |
Viva Piñata: Trouble in Paradise | 2008 |
Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts | 2008 |
Gry dostępne w kolekcji można podzielić na trzy grupy. Pierwsza z nich to gry wydane na Xboxa 360. Wliczają się w to tytuły wydane oryginalnie na tej konsoli(np. Kameo czy Viva Pinata), jak i wcześniej remasterowane gry na Xbox Live Arcade (Banjo Kazooie, Perfect Dark). Gry te instalują się osobno na naszym dysku i uruchamiają się dzięki wstecznej kompatybilności Xboxa One. W chwili pisania tej recenzji wsteczna kompatybilność nie jest jeszcze dostępna publicznie, ale jeśli chcecie się przekonać jak będzie się ona sprawować to Rare Replay pokazuje to idealnie. Gry z Xboxa 360 uruchamiają się w specjalnym emulatorze tej konsoli. Jeśli mieliśmy te gry wcześniej na poprzedniej generacji, to dzięki przechowywaniu zapisów w chmurze możemy łatwo przenieść nasz postęp na nową generację. Uruchamiane w ten sposób gry są identyczne jak na Xboxie 360 i de facto granie w nie nie różni się niczym od tego, jakbyśmy je uruchomili na poprzedniej generacji.
Kolejną grupą są gry wydane od początków istnienia studia do epoki Nintendo 64. Gry te, pochodzące z różnych sprzętów, automatów i konsol uruchamiane są wewnątrz menu gry. Co ciekawe emulator tych gier ma w zanadrzu kilka ciekawych opcji. Gry możemy zapisywać w dowolnym momencie. Mamy też dostęp do różnego rodzaju ułatwień, kodów itp, które znacząco ułatwiają rozgrywkę.
Ostatnią grupą gier są gry wydane w epoce Nintendo 64 (np. Killer Instintc Gold). Gry te uruchamiana są w emulatorze Nintendo 64, ale niestety nie mamy tutaj takich możliwości jak w poprzedniej grupie. Nie możemy używać kodów czy innych ułatwień.
Rare Replay pozwoli nam zagrać w każdą z tych niesamowitych gier. Złośliwi mogliby powiedzieć, że jest to też niebywała okazja by prześledzić spadek formy twórców po przejęciu przez Microsoft, niemniej jednak całość oferuje masę rozrywki na wiele godzin. Wszystkie gry dostępne w ramach kolekcji to oryginalne wydania (z wyjątkiem gier z Xbox Live Arcade, które swoje remastery dostały jakiś czas temu i dostępne są właśnie w tej formie), w których jedynie poprawiono niektóre kwestie dialogowe by wyświetlały poprawne dla kontrolera od Xboxa przyciski.
W Rare Replay znajdziemy prawie wszystkie gry studia. Niektórzy szybko zauważą, że na liście brak wielu tytułów z Nintendo 64, ale były to do których studio nie ma praw. Chyba nikt nie sądził, że w kolekcji znajdziemy Golden Eye czy Donkey Kong 64?
Jak wspominałem na początku bałem się, że gra to będzie po prostu proste menu, z którego będziemy wybierać poszczególne tytuły. Na szczęście twórcy podeszli do tematu z odpowiednią dozą szacunku. Każda z gier zawiera listę zadań do wykonania. Za ich pomyślne przejście dostajemy stemple, które odblokowują różnego rodzaju bonusy jak filmy zza kulis, wywiady z twórcami czy dokumenty o powstawaniu gier. To świetna opcja aby poznać trzydziestoletnią historię studia, jak i świetna zachęta by próbować sił w niektórych, trudnych tytułach.
Twórcy chwalą się, że w grze do zdobycia jest 10000 punktów Gamerscore. Jest to tylko częściowa prawda, gdyż sama kolekcja Rare Replay ma „jedynie” 4000 punktów Gamerscore. Pozostałe 6000 pochodzi z gier wydanych wcześniej na Xboxa 360. Jeśli graliśmy w Viva Pinata na poprzedniej generacji i zdobyliśmy w tym tytule calaka, to nie zdobędziemy tutaj żadnego nowego osiągnięcia.
Xbox One jest w tej chwili królem wszelkiego rodzaju kolekcji HD, remasterów czy reedycji. Po Halo The Master Chief Collection przyszedł czas na równie świetną kolekcję przygotowaną z niebywałym szacunkiem do materiału źródłowego. Pozwolę sobię na koniec wyjaśnić ocenę końcową – tyczy się ona całości produktu, jakim jest Rare Replay. Nie oceniam każdej z gier z osobna, bo to nie ma sensu. Jedne z nich są lepsze, inne gorsze, ale całość dostępna jest za niebywale niską cenę około 90 zł, więc nie mogłem wystawić innej oceny.
Gameplay:
Dodaj komentarz